Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:
Rozmiar tekstu:
AAA
KRAJ
2018.01.22 09:42

Do poprawy. NIK o kształceniu uczniów z niepełnosprawnościami

Nadmierna liczebność klas, niewłaściwie organizowane zajęcia dodatkowe i bariery architektoniczne ? takie błędy w kształceniu uczniów z niepełnosprawnościami wskazuje NIK.
Do poprawy. NIK o kształceniu uczniów z niepełnosprawnościami
Do poprawy. NIK o kształceniu uczniów z niepełnosprawnościamiFot. PAP/A.Grygiel

W wyniku kontroli obejmującej 28 ogólnodostępnych szkół i przedszkoli Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła rozbieżność między prawem uczniów z niepełnosprawnościami do uzyskania właściwego wsparcia a praktyką.

W połowie z badanych placówek w latach szkolnych 2014/2015-2016/2017 nie w pełni prawidłowo planowano, realizowano i ewaluowano działania wspierające dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami. Nie przestrzegano określonych przepisami procedur opracowania i aktualizacji dokumentów będących podstawą wsparcia, tj. indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. Programy te najczęściej nie były sporządzane zespołowo, tj. przez nauczycieli i specjalistów mających zajęcia z dziećmi. Tworzono je bez wymaganej oceny poziomu funkcjonowania dziecka, nie dbano, by zawierały wszystkie wymagane treści i były sporządzone zaraz po przyjęciu dziecka do szkoły.

W badanych placówkach problemem okazało się także przejście od ogólnych zaleceń sformułowanych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego do przypisania odpowiedniej liczby godzin wsparcia, tj. zajęć rewalidacyjnych i z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz przydzieleniem realizacji tych zajęć osobom o kwalifikacjach gwarantujących realizację wszystkich zaleceń wynikających z tych orzeczeń.

Nie dokonywano także wymaganej okresowej analizy efektywności udzielanego wsparcia, mającej na celu ocenę funkcjonowania ucznia i modyfikację (w razie potrzeby) dotychczas udzielanej pomocy. Rodzice uczniów rzadko byli zapraszani do współpracy przy tworzeniu i ewaluacji ww. programów. Zdarzało się także, że rezygnowali z całości lub części zaplanowanego wsparcia, w sytuacji gdy placówka nie miała możliwości zorganizowania specjalistycznych zajęć lub zaproponowany harmonogram zajęć prowadził do nadmiernego obciążenia dzieci.

Mimo wprowadzenia od 1 stycznia 2016 r. obowiązku zatrudnienia dodatkowej osoby współorganizującej kształcenie uczniów z autyzmem, w tym zespołem Aspergera, nie zapewniono takiego wsparcia w niemal w połowie placówek. Brak pomocy osoby posiadającej kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej był także jednym z powodów nierealizowania w połowie zobowiązanych do tego placówek zaleconych form integracji uczniów objętych indywidualnym nauczaniem, tj. włączania do realizacji części zajęć z zespołem klasowym.

Nie we wszystkich placówkach zapewniono odpowiednie warunki organizacyjne i techniczne do realizacji edukacji włączającej. W połowie placówek uczniowie z niepełnosprawnościami odbywali zajęcia w klasach o nadmiernej liczebności, zajęcia dodatkowe nie były właściwie zorganizowane, a także nie zlikwidowano barier architektonicznych. Tylko w połowie placówek zapewniono infrastrukturę, umożliwiającą udzielenie adekwatnej i wystarczającej pomocy.

Podstawowym źródłem finansowania zadań samorządów z zakresu edukacji jest część oświatowa subwencji ogólnej. Dodatkowe środki naliczane na kształcenie specjalne w ramach subwencji oświatowej wyniosły w latach 2014-2016 odpowiednio - 5.366 mln zł, 5.680 mln zł i 6.088 mln zł, co stanowiło corocznie ok. 14 proc. całej subwencji oświatowej.

W większości skontrolowanych szkół i przedszkoli na przeszkodzie właściwej realizacji edukacji włączającej stanęły ograniczone zasoby finansowe i kadrowe. Jednakże aż 75 proc. placówek nie wykorzystywało istniejących możliwości zapewnienia właściwego finansowania kształcenia specjalnego. W latach 2015-2016 nie wydatkowano w szkołach i przedszkolach przysługujących środków w ramach części oświatowej subwencji ogólnej. Ponadto organy prowadzące te jednostki nie wypełniły obowiązku (wprowadzonego od 2015 r.) wydatkowania środków w wysokości nie mniejszej niż naliczone w subwencji oświatowej na zadania wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

W trakcie kontroli NIK nie stwierdzono, by funkcjonowała kontrola wydatkowania tych środków przez jednostki samorządu terytorialnego. Regionalne izby obrachunkowe nie podejmowały także kontroli problemowych, odnoszących się bezpośrednio do tych kwestii.

Nauczyciele realizujący edukację włączającą w kontrolowanych placówkach dostrzegali korzyści dla społeczności szkolnej płynące z jej wdrożenia, w tym możliwość zwiększenia naboru do szkoły i uzyskania dodatkowych środków. Wskazywali oni na czynniki utrudniające prawidłową realizację kształcenia specjalnego uczniów, wynikające m.in. z braków organizacyjnych i finansowych. Wyrażali także zaniepokojenie o wpływ na realizację kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami, zmiany przepisów wprowadzającej od 1 września 2017 r. ograniczenie możliwości organizacji na terenie szkoły zajęć dla części uczniów, objętych indywidualnym nauczaniem.

Źródło: NIK

aba/

PAP
REKLAMA
PAP dodany
Forum  forum (0)    
Odsłon: 207

Waszym zdaniem (0)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Brak wpisów, Twój komentarz może byc pierwszy.
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
REKLAMA
w poniedziałek, godzina 00:20 Biłgoraj
Wojciech Gleń nowym burmistrzem Biłgoraja [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Są już oficjalne wyniki drugiej tury wyborów samorządowych. Według informacji przekazanych przez PKW Wojciech Gleń uzyskał prawie 53% głosów. Jak głosowali mieszkańcy Biłgoraja?
w czwartek, godzina 14:01 Potok Górny
Gmina zwróci nadwyżkę za montaż fotowoltaiki
w piątek, godzina 20:04 Kolonia Sól
Dachowanie w gminie Biłgoraj
w niedzielę, godzina 22:12 Biłgoraj
Nieoficjalne wyniki drugiej tury w Biłgoraju
W niedzielę 21 kwietnia odbyła się druga tura wyborów samorządowych. O najważniejsze stanowisko w Biłgoraju walczyli dotychczasowy burmistrz Janusz Rosłan i Wojciech Gleń.
17 kwietnia 2024 Józefów
Leśnicy sprzedają URSUSA 4514
w piątek, godzina 08:08 Księżpol
4 konkursy na dyrektorskie stanowiska
w niedzielę, godzina 23:11 Gmina Biłgoraj
Dariusz Świerczyński wójtem gminy Biłgoraj [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Są już oficjalne wyniki wyborów na wójta gminy Biłgoraj. Według danych ze wszystkich obwodów wyborczych w głosowaniu zwyciężył Dariusz Świerczyński. Jakie uzyskał poparcie?
w piątek, godzina 12:03 Biłgoraj
Pożegnanie klas maturalnych i wręczenie stypendiów w RCEZ [LISTA WYRÓŻNIONYCH]
w czwartek, godzina 18:33 Dąbrowica
Samochód wypadł z drogi. Służby w akcji [AKTUALIZACJA]
w niedzielę, godzina 22:14 Gmina Biłgoraj
Nieoficjalne wyniki drugiej tury w gminie Biłgoraj
Mieszkańcy gminy Biłgoraj zdecydowali kto będzie zarządzać gminą przez następne 5 lat. W drugiej turze wyborów o fotel wójta ubiegali się Wojciech Dziduch i Dariusz Świerczyński.
w piątek, godzina 09:20 Sokołówka
Prawie pół miliona zł strat po pożarze garażu z samochodami
w piątek, godzina 17:48 Biłgoraj
Oni spełniają marzenia
w niedzielę, godzina 23:21 Aleksandrów
Zmiana na stanowisku wójta gminy Aleksandrów [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Poznaliśmy oficjalne wyniki drugiej tury wyborów samorządowych w gminie Aleksandrów. Z danych przekazanych przez PKW wynika, że wójtem został Andrzej Borowiec.
w środę, godzina 17:20 Biłgoraj
Pożegnanie burmistrza i radnych [NOWE ZDJĘCIA]
w poniedziałek, godzina 10:03 Frampol
Powstaje nowa nawierzchnia na DW 835
w poniedziałek, godzina 00:04 Goraj
W Goraju bez zmian [SZCZEGÓŁOWE WYNIKI]
Według oficjalnych informacji przekazanych przez Państwową Komisję Wyborczą mieszkańcy miasta i gminy Goraj nie chcieli zmian. W drugiej turze wyborów większością głosów burmistrzem został Antoni Łukasik. Jakie poparcie uzyskał?
w czwartek, godzina 13:15 Biłgoraj
Jest data otwarcia basenu. Ogłoszono przetarg na przebudowę starej części obiektu
19 kwietnia 2024 Biłgoraj
Wolne etaty w starostwie
w niedzielę, godzina 22:26 Goraj
Kto burmistrzem Goraja?
W drugiej turze wyborów o fotel burmistrza Goraja ubiegali się dotychczasowy włodarz Antoni Łukasik oraz Piotr Kiełbasa. PKW podała dane z 66,66% obwodów wyborczych.
w piątek, godzina 19:32 Biłgoraj
Przedszkolny maraton tańca
w niedzielę, godzina 14:15 Biłgoraj
Frekwencja w drugiej turze wyborów [AKTUALIZACJA]
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball hosting home.pl